Cântec pentru Bârzava

Opreşte-mi-te, timp! Nu regreta zăbava,

să-mi văd copilăria pe Bîrzava:

– Codrii de coşuri, cu izvor de fier,

cu stupii roşii ce roiau pe cer;

cu nori de fum planînd apăsător

şi oameni negri în acest decor.

Cu ei crescui! Şi la nămiez, nu rar

duceam mîncarea într-un alb ştergar

şi pînă tata lua o-mbucătură

priveam la tot, uimit peste măsură:

la ferotinele care umblau prin aer,

icnind cu ţipăt şi cu jalnic vaer;

la cotăriţele ce vărsau fier topit…

Dar dintre toate, tare m-a uimit

omul acela ce prindea de zor

imenşii şerpi la gură de cuptor

şi cu un cleşte îi purta de-urechi

spre alte văgăuni – gîndeam – mai vechi

unde-ar putea în pace să puiască

această rară specie şerpească…

 

Opreşte-mi-te, timp! Nu regreta zăbava,

Să-mi văd şi tinereţea pe Bîrzava:

– pe dealul aspru, smălţuit cu flori,

cu fagii grei – şi-ntîii mei fiori

simţiţi sub aripa de codru năzdrăvană

cu o şerpoaică aurie – Ană…

Să nu regreţi, nici tu! Nici eu nu regret

că înotam prin ierburi pînă-n piept

şi la coliba de şovar am stat

cît timp ciubărul ploii s-a vărsat.

 

În vatră jarul poate că s-a stins

topită eşti în vreme… eu sînt nins…

Numai pe locul despre care-ţi cînt

se ridicară străzi ca din pământ:

furnale noi, şi blocuri, şi asfalt,

şi noii stupi roind pe cerul’nalt.

Regreţi tu, timp? Eu n-am ce să regret –

Dă-mi iar la buze flautul de poet

să-mi torn în versuri flacăra şi slava

cum fac ai mei, cei dragi, de pe Bîrzava.

 

Autor: Pavel Bellu (Scrisul bănăţean, anul X, nr. 7 – 64 – , iulie 1959, p. 37-38)

Din volumul: Jurma, G., Ţigla, E. J., coord., (2009), Reşiţa: viziuni, Editura „Banatul Montan”, Reşiţa.

Lasă un răspuns

