Cântecul lui Mantu

Mantule, eşti pui de lotru

C-ai trăit numai în codru.

Pe sub poala codrului

Zac armele Mantului,

Din nuiele de răchită

Îşi făcea curăli la puşcă

Şi durmea pe buciumel

Şi mânca carne de miel,

Durmea cu capul pe piatră

Şi mânca carne de vacă.

Cobori, Mantule, la vale

Că ţi-am adus de mâncare

Carne friptă de berbece

Şi-o cantă cu apă rece.

Aş coborî, maică, la vale

Dar goana după mine-i mare,

Au pus oameni să mă prindă

Şi la jandarmi să mă vândă.

*

La Poiana Mărului

Paşte calul Mantului,

Calul paşte, rânchezeşte

Că pe Mantu nu-l găseşte,

Nu e Mantu, nu-i şi nu-i

L-o-mpuşcat un văr de-al lui

Duminică după masă

L-o-mpuşcat la el acasă,

I-o aşternut maică-sa pat

Spune-mi, Petre, eşti puşcat,

I-o aşternut maică-sa ţoale

Spune-mi, Petre, ce te doare,

Eu ţi-am spus, Mantule, bine

Că-i moartea în sat cu tine.

Cules de la Aurel Malea (70 de ani), sat Prisaca nr. 99 (comuna Constantin Daicoviciu) în luna ianuarie 1978.

Este vorba despre o variantă a cântecului ce-l evocă pe lotrul bănăţean Pătru Mantu „căpitanul lotrilor şi spaima boierilor”, născut probabil la Bolvaşniţa la sfârşitul secolului al XIX-lea. Faptele sale de haiducie au intrat demult în conştiinţa locuitorilor de pe aceste meleaguri, fiind reflectate în numeroase cântece.

Din Pistolea, V., (1982), Cîteva consideraţii asupra cîntecului lui Mantu, în “Studii şi comunicări de Etnografie-Istorie”, Vol. IV, Muzeul Judeţean de Etnografie şi Istorie Locală, Caransebeş.

Lasă un răspuns

